Powered by Jasper Roberts - Blog




Blåbärsbullar

Print Friendly and PDF
Blåbärsbullar
 
G
årdagen blev en trist och tung dag. Mina föräldrar åkte hem och lämnade ett tomt rum inom mig. Efter att ha satt dem på bussen gick jag runt i huset som en zombie. Det var så tyst och öde på något sätt. Båda barnen satt uppe i vardagsrummet och pratade dämpat. Ovanligt med tanke på att dem brukar sitta inne på sina rum annars och kommer upp bara när dem ska äta. Dottern hade svullna ögon efter all grått och jag fick ett stygn i hjärtat av att se henne så olycklig. Hon och mamma har delat rum i 6 veckor så det kommer kännas extra hård för henne. 
 
Jag gjorde det jag brukar göra för att hantera stress. Det jag brukar göra när jag vill vara ensam med mina tankar och känslor. Jag ställde mig i köket och började baka. Var bara tvungen att sysselsätta mig med något, få tankarna på annat hål. Det blev saftiga blåbärsbullar.  Jag tog god tid på mig vid fotograferingen och stökade extra mycket i köket.  Ingen ville ha middag sen på kvällen så vi tröståt bullar.  Bullar och kall mjölk. Och visst kändes det lite bättre efteråt. För även om jag inte kommer se mina föräldrar på ett tag vet jag att de mår bra, vi pratar ju i telefon varje kväll. 
bullar med blåbär
(null)

BLÅBÄRSBULLAR 

En sats ger ca 16 stycken
Tid: ca 2 timmar effektiv tid, ju långsammare jäsning desto saftigare bullar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+
 
Ingredienser deg:
  • 2.5 dl mjölk ( brukar ersätta 1 dl med grädde)
  • 40 g färsk eller 1 msk torrjäst
  • 1 litet ägg
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 tsk salt (uteslut om smöret är saltat)
  • 100 g rumstempererat smör
  • 9 dl Manitoba Cream vetemjöl (använd annan sort vetemjöl om du inte har Manitoba)
Ingredienser fyllning:
  • 2 dl blåbärssylt
  • 2- 3 msk vaniljkräm typ marsán (mer eller mindre)
Ingredienser glasyr:
  • 1 dl strösocker
  • 1/2 dl vatten
  • 1/2 tsk stött kardemumma
Instruktioner:
  1. Aktivera torrjästen genom att blanda med 2 msk strösocker och 2 msk mjöl i ca 1/2 dl mjölk, täck med plastfolie och ställ åt sidan för minst 10 minuter eller tills det skummar.
  2. Blanda alla ingredienser till degen i köksassistent och arbeta den i minst 20 min. Degen kommer att kännas ev kladdig och lös i början, men tillsätt absolut inget mer mjöl. Degen kommer att gå ihop när gluten utvecklas. 
  3. Låt degen jäsa först i kylen för 30 minuter och sen i rumstemperatur tills den fördubblas sin volym. Har du tid låt degen kalljäsa i kylskåp för upp till 12 timmar. Tag sedan fram degen i rumstemperatur 1 timme innan utbakning.
  4. Kavla degen till en rektangulär platta 5 mm tjock. Mjöla eventuellt bakbordet så degen inte fastnar.
  5. Blanda sylten med marsán så den blir mer stabil och inte rinner ut.
  6. Bred ut fyllningen över hela degplatta och vik dubbelt från den långa sidan.
  7. Kavla degen från den breda sidan så den blir ungefär lika tjock som innan du vek den dubbelt.
  8. Skär i remsor, vrid från kanterna i motsatt riktning och rulla ihop med att lägga änden under bullen.
  9. Sätt på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa till dubbel storlek under plast 1,5 – 3 timmar.
  10. Grädda kardemummabullarna i förvärmt ugn i 200° C för mellan 15 – 20 minuter. 
  11. Pensla direkt de varma bullarna med sockerlag och strö över ev mer stött kardemumma. Då blir dem glansiga och du stänger in fukten.
  12. Låt bullarna svalna på plåten. Ät dem lätt ljumna och njut!

Eftersom idag är det brunchens dag passar dessa saftiga bullar perfekt ihop med resten av härligheterna som vi kommer ställa på bordet. Hoppas ni alla får en underbar söndag. Glöm inte att dela ut några kramar, dem kostar ingenting annat än visad kärlek.
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf